sneeuw fotograferen
Wanneer je sneeuw fotografeert, of dat nu een landschap een portret of een detail is, wil je wel dat de sneeuw WIT is.
Vaak zie je grauwe foto’s met blauwe of gele sneeuw. Wist je dat je dat eenvoudig kunt voorkomen??
Allereerst WITBALANS
Voordat je serieus gaat fotograferen test je de witbalans door dezelfde foto met verschillende instellingen in Witbalans te schieten, je ziet dan snel genoeg wanneer een beeld te warm (geel) of te koud (blauw) is. Dit lost al veel op.
Wanneer je in RAW schiet dan kun je ook achteraf de witbalans nog instellen. Maar toch kijkt het ter plekke lekkerder wanneer je het meteen goed instelt. Een Jpeg bestand verliest kwaliteit bij iedere aanpassing achteraf, dus het liefst schiet je deze zo goed als mogelijk is. Ook hier kun je dus achteraf echt nog wel wat aanpassen, maar dus wel ten koste van de kwaliteit.
Dan ETTR…
Wat is dat nu weer? Expose To The Right, dat is de uitleg van de afkorting.
Het heeft alles te maken met je histogram.
Een histogram ziet er ongeveer zo uit:
Je kunt het histogram raadplegen op je camera maar ook achteraf op je computer.
Een “keurig” histogram is een histogram wat links onder begint, netjes in een bergje verloopt en weer rechtsonder eindigd. Maar dit is over het algemeen alleen van toepassing bij een met de zon mee geschoten foto. We willen juist door op M te fotograferen zelf bepalen hoe we belichten en tja, dan is je histogram niet altijd een keurig bergje. Maar het is wel een fijne richtlijn.
De linkerkant van het histogram geeft de donkere delen aan en rechts de lichte delen. Begint je bergje niet helemaal links maar iets meer naar het midden dan mis je dus zwarte/donkere delen in je foto. Dat is niet altijd erg, maar wel soms handig om even te checken vooral wanneer je je foto op je schermpje niet goed op het oog kunt beoordelen.
Wanneer je bergje in het histogram eindigt voor het eindpunt op rechts dan kom je lichte delen te kort.
Het kan ook zijn dat je histogram aan de rechterkant helemaal omhoogschiet, in dat geval heb je overbelichte delen en dat is niet prettig, want dan verlies je details in je foto. Dit kan aan de linkerkant ook voorkomen, dan heb je onderbelichte delen in je foto.
Maar terug naar ETTR.
Met expose to the right wordt bedoeld dat je bergje meer naar rechts dan naar links gepositioneerd is. Dit kun je creëren door een tikkie te overbelichten (niet te veel, want dan verlies je details). Op M kun je dit doen door of je sluitertijd of je diafragma aan te passen. Fotografeer je liever op Av of Tv dan kun je je belichtingscompensatie gebruiken en die bijvoorbeeld op plus 1 zetten.
De reden dat dit gedaan wordt is dat je in de lichtere delen meer informatie en details in je foto kunt terug halen. Een iets te lichte foto terug halen in de nabewerking levert een veel beter resultaat op dan een te donkere foto ophalen in de nabewerking. Dit laatste zorgt vaak juist voor meer ruis.
Wanneer je sneeuw wilt fotograferen en je doet dit op de automaat of met een gemiddelde belichting (keurig op de 0 waarde) dan zal je merken dat je foto grauw wordt. De sneeuw is erg fel in vergelijking met de elementen in de sneeuw, zoals bomen, personen, gebouwen. Je camera zoekt naar een gemiddelde en daardoor oogt je foto grauw.
Natuurlijk is het zo dat wanneer je nauwkeurig je licht meet op je object dat het dan in principe goed moet gaan, maar lukt dat niet, draai een beetje extra aan je wieltje en draai je belichting naar de plus kant! Je foto oogt dan meteen een stuk frisser.
Overbelichting
Maar nogmaals kijk hier wel mee uit. Gebruik het en doe er je voordeel mee. Maarrrr wanneer er delen uitgebeten wit zijn dan is je informatie weg en kun je niets meer terughalen. Dit wordt ook wel Clipping genoemd. Op veel camera’s kun je een overbelichtingswaarschuwing aanzetten.
Dit is het histogram van bovenstaande foto. Zoals je ziet zitten er geen diepe zwarttinten in. Die zie je doordat het “bergje” niet helemaal links begint maar iets meer naar het midden. Dan zijn er wat donkerdere tinten maar niet veel. Aan de rechterkant van het histogram zie je een flinke piek, dit geeft aan dat er veel lichte delen in de foto zitten en dat klopt, zoals je kunt zien aan het plaatje. Wat belangrijk is, is dat je “bergje” wel weer net voor het einde van het histogram rechts naar beneden komt. Dit is een extreem voorbeeld van ETTR, maar dat heeft alles met de sneeuw te maken.
Batterijen
Let erop dat je batterijen in de kou sneller leeg gaan en dat sneeuw ook “vocht” betekent. Pas op dat je camera niet te nat wordt. Neem desnoods een pedaalemmerzak mee om te voorkomen dat er water in je camera terecht komt. Je kunt ook redelijk goedkoop speciale regenhoezen kopen, dan volstaat een pedaalemmerzak ook. Je maakt een gaatje erin, daar steek je je lens door. Je kunt eventueel ook nog een gaatje voor je occulair maken en daar je occulairkapje weer overheen zetten.
Ben je klaar met fotograferen doe je camera in een pedaalemmerzak en stop hem in je tas, dat kan condensvorming voorkomen.
HAVE FUN!!
Oh ja.. en vergeet je zonnekap niet, dat houdt net iets langer de sneeuwvlokken van je lens!